Tuesday, March 2, 2010

FAHAM DAN HAYATI AJARAN RASULULLAH SAW


- Bukan Hanya Menyambut MaudirRasul dengan cogankata dan lambang

Rhu Rendang, MARANG - Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengambil kefahaman serta pengajaran dari kelahiran Nabi SAW dengan menghayati ajaranNya yang sebenar.
Katanya, tidak wajar umat Islam menyambut kelahiran Nabi Muhamad SAW sekadar dengan cogankata atau lambang-lambang kemegahannya.

“:Marilah kita (umat Islam) mengambil kefahaman dari kelahiran Nabi Muhamad SAW dan kerasulanNya ketika umat Islam di seluruh dunia menyambut peristiwa yang besar ini.

“Bukan hanya sekadar mengagungkan cogankata dan lambang-lambang yang dimegahkan tanpa menghayati ajaranNya yang sebenar,” ujarnya ketika menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Rusila, Marang, 26 Februari lalu.

Bahkan, katanya Allah SWT mewujudkan keadaan dunia yang benar-benar berhajat kepada petunjuk daripada Allah yang dibawa oleh seorang Rasul yang paling hebat di kalangan Rasul-rasul yang diutuskan oleh Allah SWT.

Ustaz Abdul Hadi mengingatkan ‘cahaya’ (Islam) Allah Ta’ala itu tidak akan dapat dipadamkan oleh sesiapa sahaja termasuk kuasa besar dunia.

Menurutnya, meski pun umat Islam mengalami ‘hakisan’ serta kekurangan yang lemah hingga berlaku pasang-surut.

Tetapi, kata beliau agama Islam itu tetap akan terpelihara serta tidak boleh dihapuskan pada hari ini hingga ke hari kiamat.

“Kejayaan yang dicapai oleh umat Islam yang memakan masa beberapa abad telah mengalamai kehakisan dan kekurangan sifat-sifat manusia yang lemah berlakunya pasang surut.

“Namun, Allah SWT mengekalkan ‘cahaya agama Islam’ dan tidak boleh dipadamkan sehingga Allah menentukan hari kiamat,” tegasnya.

Dato’ Seri Abdul Hadi berkata terserah kepada umat Islam pada hari ini yang berada di zaman ‘surut’ (lemah) untuk beramal dengan ajaran Islam yang sebenar.

0 comment:

Post a Comment