Thursday, August 27, 2009

IBADAT PUASA MEMBENTUK INSAN BERTAQWA



Terdapat pelbagai hikmah yang boleh diperoleh melalui ibadat puasa. Di antaranya ialah, ia dapat melahirkan sifat bertakwa dalam hati orang yang berpuasa. Ia merupakan satu sifat yang lahir dalam hati naluri dan dengannya manusia akan menjadi takut dan menurut segala perintah yang diamanahkan serta menjauhi apa yang di larang oleh-Nya.

Firman Allah taala yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183).

Ia juga merupakan satu ukuran Allah S.W.T untuk menilai perilaku manusia tanpa membezakan warna kulit, pangkat, darjat dan taraf makhluk tersebut di atas muka bumi ini. Terdapat juga perkara yang dilarang oleh Allah S.W.T ketika berpuasa. Ia adalah bertujuan melahirkan dan menjana generasi yang unggul dalam pembentukan saksyiah diri yang terpelihara daripada pelbagai godaan nafsu zahir dan batin.

Firman Allah taala yang bermaksud: “Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).” (Surah al-Hujurat, ayat 13).

Firman Allah taala yang bermaksud: “(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 185).

Perkara yang paling penting di dalam bulan puasa ini ialah sejarah penurunan al-Quran yang menjadi petunjuk sepanjang zaman.

Firman Allah taala yang bermaksud: “ Alif, Laam, Miim. Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa.”(Surah al-Baqarah, ayat 1-2).

Jangan hanya kita tahu berpuasa secara menahan lapar dan dahaga sahaja tanpa ada rasa pentarbiyahan daripada Allah S.W.T yang kita rasa dan menjadikan al-Quran hanya hiasan semata-mata tanpa mengambil apa yang terkandung dan yang tersirat melalui penurunannya.

Firman Allah taala yang bermaksud: “Wahai manusia sesungguhnya kami telah mencipta kamu daripda lelaki dan perempuan, dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak untuk saling kenal mengenali antara satu dengan yang lain.Sesungguhnya yang paling mulia dikalangan kamu disisi Allah ialah yang paling bertakwa kepada Allah.Sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha mendalam pengetahuannya.”(Surah al-Hujurat, ayat 13).

Firman Allah taala yang bermaksud: “Allah berjanji kapada orang beriman dan beramal soleh dikalangan kamu, bahawa Dia (Allah) akan menjadikan mereka itu orang-orang yang memerintah bumi, sebagaimana Allah telah mengurniakan kepada umat yang terdahulu. Allah akan menjadikan agama yang Dia redha berkuasa memerintah, Allah menukarkan daripada ketakutan daripada keamanan. Mereka mengabdi kepada Ku (Allah) dan mereka tidak menyekutukan Ku (Allah) dengan sesuatu. Dan sesiapa yang kufur selepas itu mereka itulah orang-orang yang fasik.”(Surah al-Nur, ayat 55)

0 comment:

Post a Comment