Monday, February 22, 2010

POLITIK SUKU AGAMA SUKU-TUJU KE MURTAD


KUALA TERENGGANU – Timbalan Ketua Dewan ulamak PAS Terengganu berkata, mereka yang mempunyai keyakinan “politik suku ugama suku” adalah membuka jalan untuk menjadi murtad.
Menurutnya, Mufti kerajaan Mesir, As-Sheikh Mustafa Sobri pernah mengeluarkan fatwa demikian terhadap ajaran sekular tersebut.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya di Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Cawangan-cawangan DUN seberang Takir semalam.

”Dulu kata ‘politik suku ugama suku’, (sekarang) baru (nak) sedar, sudah berapa puluh tahun, baru nak sedar,

”dulu kalau orang kata ugama bersama politik (politik sebahagian ugama), dia (pemimpin Umno) kata itu (ia) ajaran salah,”katanya ketika mengulas laporan sebuah akhbar yang menyatakan ada pemimpin Umno kini mengakui politik sebahagian dari ugama.

Beliau berkata ajaran tersebut telah dipegang oleh pemimpin Umno dan pengikutnya kerana gagal memahami tasawwur Islam yang dibawa oleh RasuluLlah SAW.

Katanya, mereka mungkin terpengaruh dengan ajaran yang terkandung didalam Bible Mathew, kitab suci ugama Kristian.

Beliau menjelaskan, kitab Injil yang telah diubah itu menyatakan persoalan tentang ugama adalah soal tuhan dan soal negara adalah soal raja (pemerintah).

”Sebab itu (Umno kata) kalau nak cakap politik tak boleh cakap dalam masjid, sebab (mereka kata) politik adalah kotor, politik yang kotor adalah politik dia, Umno dan Barisan Nasional,”jelasnya.

Sebaliknya, kata Ustaz Abu Bakar, politik Islam adalah politik yang mulia, kerana ia sebahagian dari ugama Islam.

Oleh sebab itu, katanya, PAS berbeza dengan Umno kerana PAS memperjuangkan islam dan Umno memperjuangkan ‘kebangsaan’.

0 comment:

Post a Comment