Thursday, September 17, 2009

ZAKAT FITRAH MENYEMPURNAKAN PUASA




Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan dirinya." ( Surah Al ‘A’la : 14 )

Zakat Fitrah ialah makanan yang wajib dikeluarkan pada hari Raya Puasa oleh tiap-tiap orang Islam yang mempunyai makanan yang lebih bagi dirinya dan orang yang di bawah tanggungannya untuk siang dan malam Hari Raya.

Dinamakan Zakat Fitrah kerana ia wajib dikeluarkan setelah selesai mengerjakan ibadat puasa sebulan dalam bulan Ramadan. Ia mula disyariatkan pada bulan Sya’ban tahun ke-2 Hijrah dan difardhukan ke atas umat Islam pada setiap Ramadan.

Sebagai salah satu daripada rukun Islam, zakat merupakan sistem sosial dan ekonomi Islam yang berperanan sebagai perlaksanaan tanggungjawab sosial terhadap sesama umat Islam, terutamanya dalam membela nasib golongan fakir dan miskin. Zakat merupakan ibadat yang melahirkan kesedaran dalam diri seseorang muslim bahawa harta yang dimiliki itu adalah amanah Allah SWT yang di dalamnya ada hak orang lain yang mesti ditunaikan.

Zakat Fitrah mempunyai banyak hikmat. Antaranya:

Pertama : Dapat membersihkan puasa seseorang daripada perbuatan tertentu yang merosakkan pahala seperti perkataan lagha dan keji sebagaimana sabda Rasulullah saw :

فَرَضَ رَسُولُ الله صلى عَليهِ وَسَلَّم زَكاةَ الفِطْرِ طَهْرَةً لِلصَّائِمِ مِنَ الَّلغْوِ وَالرَّفْثِ طُعْمَةً لِلْمَسَاكِيْنَ فَمَنْ اَدَاهَا قَبْلَ الصَّلاةِ فَهِىَ زَكاةً مَقْبُوْلَةً وَمَنْ اَدَاها بَعْدَ الصَّلاةِ فَهِىَ صَدَقَةً مِنَ الصَّدَقاَتِ

Maksudnya : ” Rasulullah SAW mewajibkan setiap Muslim mengeluarkan zakat Fitrah, kerana ia membersihkan orang berpuasa daripada kata-kata yang tidak bermanfaat dan keji serta makanan bagi orang miskin. Sesiapa yang mengeluarkannya sebelum sembahyang Hari Raya, maka ia adalah zakat yang diterima Allah SWT. Manakala sesiapa yang mengeluarkannya selepas sembahyang, maka ia adalah sedekah.” (Riwayat Abu Daud,Ibnu Majah dan al Hakim)

Kedua : Zakat Fitrah menyempurna dan melengkapkan ibadat puasa. Kekurangan pahala puasa disebabkan kelalaian, kesalahan dan dosa yang dilakukan semasa berpuasa dapat diperbaiki dengan mengeluarkan zakat. Kedudukan zakat fitrah dalam bulan Ramadan adalah sama seperti sujud sahwi dalam sembahyang. Apabila sujud sahwi dapat melengkap dan menyempurnakan sembahyang, maka begitulah dengan zakat Fitrah dapat melengkap dan menyempurnakan pahala puasa. Dalam hal ini Rasulullah SAW telah bersabda:

صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ مُعَلَّقٌ بَيْنَ السَّمَاءِ وَاْلأَرْضِ وَلا يَرْفَعُ اِلاَّ بِزَكاةِ الْفِطْرِ

Maksudnya : “ Pahala puasa Ramadan itu tergantung di antara langit dan bumi. Zakat Fitrahlah yang akan menyampaikannya." ( Riwayat Abu Hafs Ibnu Shahin)

Ini bermakna sesiapa yang tidak menunaikan zakat fitrah bagi dirinya dan orang yang di bawah tanggungannya, sedangkan ia berkemampuan, maka pahala puasanya tidak akan diterima.

Ketiga : Dapat mengukuh dan mempereratkan hubungan ukhuwwah sesama Islam. Terutamanya antara golongan kaya dengan miskin. Golongan miskin dapat bergembira sama menyambut hari raya apabila mereka diberi kecaknaan dan pembelaan daripada golongan yang berada.

Keempat : Dapat membersihkan jiwa umat Islam daripada sifat-sifat keji, penyakit bakhil, tamak dan sayangkan harta. Sebaliknya menggalakkan mereka membelanjakan harta ke jalan kebajikan, kerana sayang kepada harta sukar di atasi kecuali dengan adanya kesedaran yang tinggi.

Kelima : Dapat melahirkan kesyukuran kepada Allah SWT, kerana harta yang wajib dikeluarkan zakat bukan merupakan hak milik orang yang mengeluarkannya. Ia adalah hak Allah SWT yang wajib diserahkan kepada orang yang berhak menerimanya. Tidak mengeluarkan zakat, bermakna menahan dan memakan hak orang lain yang jelas haram hukumnya.

Waktu mengeluarkan zakat adalah sebagai berikut:

Wajib - Sesudah jatuh matahari akhir bulan Ramadan.
Sunat - Selepas sembahyang subuh hingga Imam mendirikan sembahyang hari raya.
Harus - Dari awal bulan Ramadan
Makruh - Selepas sembahyang hari raya hingga jatuh matahari hari Raya
Haram - Sesudah jatuh matahari hari raya.

Zakat fitrah mengandungi dua aspek yang penting dalam kehidupan manusia. Manusia sebagai hamba Allah SWT dan manusia yang bersaudara sesama mereka. Membayar zakat merupakan pernyataan Iman kepada Allah SWT dan melahirkan hubungan kasih sayang dan persaudaraan sesama manusia terutama golongan kaya dengan golongan miskin. Saling membantu antara satu sama lain dalam menjalani kehidupan di dunia ini.

0 comment:

Post a Comment