Thursday, September 30, 2010

PELBAGAI LAPISAN KUNJUNGI RUMAH TERBUKA


Pelbagai lapisan masyarakat mengunjungi rumah terbuka sempena Eidul Fitri 1431H Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT) yang diadakan di perkarangan Pejabat BPPNT, Taman Seri Intan, dekat sini, Rabu, 29 September.

Setiausaha PAS Terengganu Haji Yahaya Ali berkata, ribuan pengunjung yang hadir menunjukkan kecenderungan rakyat dan sokongan moral mereka kepada PAS, dalam suasana politik negara yang tidak menentu kini.

Beliau turut menucapkan terima kasih atas sokongan mereka yang berterusan.

"AlhamduliLlah, ramai yang datang ke majlis hari ini, pelbagai lapisan masyarakat, yang lama dan ramai dikalangan orang muda,

"bagi pihak PAS negeri Terengganu, saya mengucapkan terima kasih, JazakumuLlah khairal jaza', kepada sokongan yang berterusan,

"tidak lupa kepada semua ahli dan penyokong PAS yang menyumbang serta staf pejabat perhubungan yang bekerja sehingga rumah terbuka tahun ini dilaksanakan dengan jayanya,"katanya ketika ditemui.

Dalam perkembangan politik semasa, PAS menganggapkan kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas berikutan kematian penyandangnya Chek Hashim Sulaima sebagai takdir dari Qada dan Qadar Allah SWT.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Harun Taib berkata apa yang berlaku di Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas adalah Qada dan Qadar dari Allah SWT.

Katanya, PAS akan mempertahankan Dun Galas hingga kekal menjadi milik PAS serta mengharapkan dengan kemenangan majoriti yang lebih besar.

“Apa yang berlaku di Dun Galas, kita (PAS) terima sebagai Qada dan Qadar dari Allah SWT. Insya’Allah, kita (PAS) akan sama-sama mempertahankan Dun Galas sehingga kekal menjadi milik PAS dalam pilihan raya kecil akan datang.

“Kita (PAS) harap dapat majoriti yang lebih besar, Insya’Allah. Kita (PAS) belum tentukan calonnya dan terserah kepada Badan Perhubungan PAS Negeri Kelantan untuk tentukan kerana mereka (Kelantan) lebih tahu,” jelasnya pada sidang media sempena program Rumah Terbuka PAS

Ketika menjawab persoalan cadangan agar Umno dan Barisan Nasional (BN) Kelantan tidak bertanding dalam pilihan raya kecil di Dun Galas itu PAS mengalu-alukan hasrat tersebut.

“Jika Umno tidak bertanding di Dun Galas, kita (PAS) mengalu-alukanlah kerana Umno sudah tidak berfungsi di Kelantan.

“Saya tidak mengharapkan (cadang tidak tanding) tetapi jika Umno-BN tidak mahu bertanding kita (PAS) mengalu-alukan,” ujarnya.

Menurutnya, PAS sentiasa bersedia menghadapi pilihan raya tersebut meski pun Umno-BN mahu menguji kekuatan PAS di Kelantan.

Namun begitu, beliau yang juga Ketua Dewan Ulama’ PAS Pusat tidak memandang mudah pilihan raya kecil tersebut kerana Dun Galas pernah menjadi ‘kubu’ kuat Umno-BN sebelum ini.

“Ya, kita (PAS) tahu ini (Galas) kali pertama kita (PAS) menang pada pilihan raya (PRU) 2008. Kali pertama kita (PAS) menang di Dun (Galas) itu. Saya rasa selepas kita (PAS) menang ini perkhidmatan wakil rakyat (Chek Hashim) itu orang (rakyat) boleh kenal.

“Khususnya, wakil rakyat PAS berkhidmat dengan baik di sana (Galas) dan kerajaan negeri Kelantan pun memberi suatu perkhidmatan yang baik. Ini akan menambah yakinkan para pengundi kepada PAS,” jelasnya.

Hadir sama pada sidang media tersebut Timbalan Pesuruhjaya (I) PAS Terengganu, Dato’ Abu Bakar Chik dan Ketua Penerangan PAS Terengganu, Ustaz Nik Mohamad Zawawi Nik Salleh.

0 comment:

Post a Comment